2013. december 11., szerda

Kísérletek-átfedések 2013.10.18.


















                                           Látomás,
                                            esetleg a más látás

                                                        A művészet egyszerre rombol és épít.



Fiatalabb koromban gyakran voltak látomásaim.
Főleg a pirkadati látomásokat élveztem nagyon. Időnként önkéntelenül elsírtam magam
az elillanó látomások után, annyira hiányzott e megfoghatatlan szépségek anyagtalansága.
Egy rövid ideig az anyagtalané lenni, aztán semmivé derengni, majd visszazökkenni a mindenanyagok kétes világába, ahol a folyamatos változás vezényli pengeélén táncoló műsorát.
Soha nem jutott eszembe a látomások leképzése, megjelenítése, anyagba foglalása, megelégedtem
szertefoszló jelenlétükkel, ahogy jöttek és aztán szépen távoztak, időnkívülre helyeztek egy-egy
hosszabb-rövidebb kiszámíthatatlan pillanatra.
Isteni adományoknak gondoltam ezeket a látomásokat, amelyek egyben a fiatalság sajátosságai is,
amikor még annyira érzékenyek idegszálaink, hogy minden halvány rezgésre felmutatnak valami
soha nem látottat, soha nem hallhatót, a tapasztalaton túli ismeretlenségeket teszik oly kedves ismerőssé.
Nem igazából tudni, hogy milyen világban élünk, de valamilyenben biztos, mivel oly kaotikus minden. Annyit azonban érzek, hogy a fiatal művészek még tudják, hogy ők milyen világban élnek,
mélyen benne vannak a reális világ irreális hányatottságaiban, és ez jelezhet valamit, valami előremutatót.
Természetesen a tévedéseket is ide értve.
Egy fotós és egy festő teli mély költői realizmussal, akiknek leképzett látomásaik vannak.
A közelség erénye várakozva létezik, majd szétesik és összeáll a fényen keresztül egy fény(bonc)tanná, koan formátumú beszédes hallgatássá, az asszociációk szövetéből szőtt
vászon érzékelési, észlelési végtelenre feszítve önmagán túli önmagát jelenítve meg.
Ezek a festmények, fényképek mozgásban vannak.
Állóképek, de mégis filmszerűen mozognak. Szuper lassú a mozgásuk, de a belső dinamizmus
megmozgatja őket, mint az álomban, amikor leáll az utolsó jelenés, de még rezdül egyet, s mint
a vízbe dobott kő, amelynek hullámai soha nem múlnának el.
Mert ez a rezgés folyamatosan, ha láthatatlanul is, de jelen van.
Természetesen az állókép az nem mozgókép, na de, mégis, ha ilyet érez a befogadó.
Sokszor az állóképek jobban mozognak, mint az állandóan vibráló mozgóképek, amelynek
dinamizmusa az egy helyben topogás.
Bartus Ferenc festészetéről és Nagy Zopán fényképeiről első látásra, később az alaposabb
szemlélődések után is, egyértelműen és határozottan a látomás élménye jutott az eszembe.
Ismerve Zopán írásait, ez nem lehet véletlen.
Asszociatív szöveginek erős költői vizualitásuk van. Érzékeny fotóin ezeknek a jelenségének
átiratai variálódnak, mint a Rejtett önarckép című fotóján, ahol a szoba belső és a szoba külső
szinte egy térré olvadnak össze, amelyeket  külön-külön is érzékeltet a szoba belsőt
jelentősen meghatározó óriás ovális tükör látványa, meg a szerző idézőjelbe tett láthatatlan
önarcképe.
Egy másik képen a fehérre meszelt téglafal előtt emberi alakok és kutyák álldogálnak, a
nyugalom dinamizmusa és a mesterkéltség nélküli egymásra vetülés adja a képi feszültséget,
amely már szilágyilenkésen érzékeny.
Bartus Ferenc bravúros festészetével írja látomásait. A képein sokkal több mindent látni, mint
ami a képeken van. És ez minden belemagyarázás nélkül elmondható.
A képek önmagukat folytatják.
Anyagból kirakott tapintható anyagtalanságok.
Mintha egy pszichedelikus utazás
jegyzetei lennének Bartus Ferenc képei.
Igazi konkrétumok nélküli konkrétumok.
Mélyen kiiktatnak minden álságosságot, és ettől jól eső a szabadság zamatuk.
Mert az alkotóknak és a befogadóknak egyértelműen természetes igényük a szabadságnak zamata.
Az ember művészettel védekezik.

"Ilyen kép, olyan kép,
 egyszerűen látni és
 érezni kék."



feLugossy László
2013 augusztusában






Szürreál transzparenciák B.-től – Z.-ig

„… megöltem három kislánykát / méreg csorgott arkangyal sziszegett” – írja a katalógus egyik szabadasszociációs verstágító-formabontó, onirikus versében Nagy Zopán. Mutatványosok, Mesés küldetés, Gyermekjátékok, A csók, Megkísértés, Tettenérés, Emóció, Visszatérés ön-magunkhoz – ilyesféle képcímekkel „válaszol”, „diskurál”, „operál” Bartus Ferenc.

Pokoli őszinteség, drámai és morbid közlékenység. Folytonos emlékvetélés. Képszerű magzatelhajtás. Álomvetítéses szürreál és terhesség-megszakítás. Angyali látószervek alvilági ébredése. Foghíjas nevetések torz örömei. Valóság-filmkockákat átégető látomássejtelmek rögzülései. Embrionális végkifejletek halálos átokjövendői. Durva, riasztó, fájdalmas és gyötrelmes testbeszédek aránytalanságai. Homunculus-teremtmények szomorú, kilátástalan, jövőtlen diskurzusai. Vészterhes és taszító szépségvedlések önfeltáró processzusai.
Ezek Bartus Ferenc festményei!
Amelyeknek tudatmódosító, szellemkápráztató, lélekátvilágító fényszínei – akár a lombikból kiömlő molekuláris kristályoldatok fluid foltokká dermedő, áttetsző csillámai –: lélegzetelállító alkímia-történetek; a túlvilág titkos kémiájának nyomhagyó üzenetei. Hadész titokzatos birodalma reflektorpászmában! A „küszöbalatti” lét alakváltó, megigéző árnyék- és üledékvilága pompázatos óceán- és földmélyi derengésben.
B. világa: szemdomborulatokat izgató (szép), de nem jó, nem kellemes, ám igaz, bár nem szent, inkább álságosságok nélküli, vallomásosan személyes, szókimondó univerzum.

Az alakoskodó mai bohóc, a hajnali, a nappali és az éjszakai szerepjátékos agyafúrt őszintesége. A rafinált önfeltárás és kitakaródzás rejtőzködése. A megkísértő perverziók látomásossá tétele. A majdnem züllött belehelyezkedések szűzies álruhája. Az átélés önimádata. A montázs, a tudatos és a tudattalan véletlenek éthosza. A helyszínről helyszínre járás időutazása, az örök visszatérés palimpszeszt performansza. Az áteresztőképességek anyagtalansága. Az áttetszőségek megfoghatatlansága. Az összetükröződések fény-árnyék kulisszái. A kaleidoszkópszerű átjárhatóságok tér-idő alagútjai. Az álomszerű dimenzióátlépések nyomhagyó alaktorzulásai.
Ezek Nagy Zopán fényképei!
Meg a mélységélményt adó fekete-fehér kristályfalak leheletfinom egymásba csúszásai. Az analóg lényképek szellemi-testekké éterizálódásai. A valóságtartományok irreális szürreálba fordulásai. A látható világ jelenségeinek nézhető víziókká „montálásai”.
Z. világa: tükrök barlangjaiba néző narcisztikus univerzum, amelyben önarcképeinek rá visszanéző Minótauroszait játékos ötleteivel tréfálja meg, avagy teszi ártalmatlanná. 

Rég volt a kezemben ennyire koherens, minden képi és szöveges mozzanatában összetartó, egymásba rezgő kiadvány.        



MAMŰ Galéria, Budapest, 2013. október.18
Novotny Tihamér
























PEREMVIDÉK / Magyar Műhely Galéria

FAZAKAS RÉKA művészettörténész írása az Országút online folyóirat oldalán. https://orszagut.com/kepzomuveszet/a-peremvidek-falkepei-bartus-f...