A tér a
szétszórt időből képződik
1940
tavaszán a szovjet hadsereg több tízezer lengyel tisztet lőtt fejbe a Katyn
melletti erdőkben. Tetemeik elszórva feküdtek, szerteszét a vékony föld alatt.
Lech
Kaczynski lengyel államelnök repülőgépe Katynba tartott, amikor Szmolneszk
mellett becsapódott a földbe. 90 halott teste szóródott szét egy ligetes
erdőben, az önfeláldozás akaratlan
szentségében.
Barack Obama
elnök Amerikából érkezik Katynba. Veszélyben lesz, hiszen gépének át kell
repülnie az izlandi vulkánkitörés porfelhőjén. Üvegszilánkok miriádja borítja
az eget Európa felett, szerteszórva.
Az emberiség
a halálára készül. Meglehet. Van rá oka elég. Mint ahogy Bartus Ferencnek is a
születésre.
A
legbizarrabb és legmeghatóbb ebben az emberiségnek nevezett amorf tömegben az,
hogy a létezése szélén imbolyogva folyton-folyvást a születés titkát akarja
felismerni. Feltárni a mélyet, megtalálni a szerteszórt darabkák között az
összefüggést. Vagy másként: az élettelen, elhalt töredékek között azt az egyet,
ami még él.
Kumria rác
apáca „verejtékezve nyög, és meredten figyel
egy patkányt, amelyik a parázsló szemét mellett melegszik. A degeszre hízott
állat annyira közönyös, hogy még akkor se mozdul meg, amikor a húsát pörköli a
parázs. Kumria kötelességének érzi, hogy figyelmeztesse, de csak annyi ereje
van, hogy egy követ odadobjon. A patkány lomhán továbbcammog, és úgy néz
vissza, mintha ok nélkül tartanák ostobának.” - írja Mészöly
Miklós az Anno című novellában. A szcéna el van rejtve. Oly mélyen van eltemetve
a kavargó töredék időkben és fölöslegesen feltáruló terekben, hogy sokadjára is
alig találunk rá. Az élet egésze mint egyetlen öntudatlan gesztus? – ha az
értelme nem is, az esszenciája biztosan ez.
„egy kúszórózsával befuttatott
vaskerítés/betonlábazata „ – vagy: „P.-ben tűzött a nap, még /a
mozdonyitató kürtős csapja sem a kiszáradt /betonporba csöpögött” – ezeket
már Tandori találja, a tárgyat és a látványt, de elhalad mellettük, zavartan
magukra hagyja őket. TD keres, és bár úton-útfélen életre kelnének a terek, a
tárgyak, elhajigálja valamennyit. Számára a megérkezés az utazás tétje. Az út
vége mint kezdet? – holott hányszor, de hányszor kezdhette volna, közben, újra.
Bartus Ferenc
alkotói habitusa ezt a Mészöly-Tandori kettősséget, ezt a kettős
egylényegűséget jeleníti meg a számomra. Az örökös úton-létet, a szemlélődést,
a már-már pazarló gesztusokat, ahogyan elhagy bármit, amiből mások egész
korszakokat építenének az életművükben. Azért, hogy végtére ne érkezzen meg
sehova. Hogy ne a megérkezés legyen az út célja, s ne is maga az út.
A tér a
szétszórt időből képződik, rétegenként, egymásra torlódva, egymást takarva,
rejtve. Mégis, a felszínen is, az ott felsejlő szcénák átélése idején-idejére
mintha látnánk a titkos történetet, az élet öntudatlan gesztusait, a létezés
újra és újra megformálódó lényegét.
Az út
Bartusnál maga a tér, és az élet folytonos születés. Nem a képeknek, festményeknek mondott leletek
egymásutánja vezeti a tekintetünket, hanem a mélység fürkészése. Amit ő
(Tandori) szinte hanyagul eldob, magára hagy, az nekünk mindig alkalom a
kezdésre. Elindít, befelé önmagunkba. Amikor hirtelen megállunk, mert úgy
tetszik, valamit végre készen és egészben kaptunk, nyomban elveszünk a
kavargásban (Mészöly).
Különös
módon én magam is így vagyok vele. Bartussal, a festőművésszel. Kevesen állnak
olyan közel hozzám, mint ő. De túl közel voltam mindmáig ahhoz, hogy lássam. A
civil, a bölcsész praxis arra ösztökélt, hogy értsem a célját, lássam a kész
eredményt. Elvártam tőle valamit, amit magamtól sem illene elvárnom, ha már
Tandorin, Mészölyön cseperedtem. Nem ismertem fel az időt az álló képeken. Nem
ismertem föl semmit, mert az értés volt az egyetlen elvárásom. Iránta is.
Az idő
figyelmeztet. Ez a mai is. A történelem, a szerteszórt halottak, a tetemeink. A
porvihar. Az, hogy az emberiség a halálára készül. Ma is, mint mindig. A
halálára készül, és a létezése szélén imbolyogva az életet fürkészi.
Itt, ebben a
térben, ahol illatok és hangok kavarognak, tárgyak öveznek, életek alakulnak,
ebben a kávézóban, ahol most Bartus Ferenc ideje gomolyog a síkból kimetszett
terekben, megbékélhetünk. A születés halálig tart.
Eckermann Kávéház, Budapest, 2010.04.17.
Mányoki Endre
Mányoki Endre
Mányoki Endre művészeti író |
Balogh Krisztián, Miklós Dániel, Sánta János Botond |
Balogh Krisztián, Miklós Dániel, Sánta János Botond |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése