Az „Én-kutatás fragmentumai” (Az „Én” Univerzum) –
írja meglehetősen friss szakdolgozatának címében Bartus Ferenc, 2011-ben.
Megkapó megfogalmazások: az életmorzsák, a valóságszilánkok, a
jelenségtöredékek az egyéniség, a személyiség magnetikus pontja köré gyülekeznek,
és ott az elmúlás ellenében – mintegy sorssejtelemként – megkezdik valamivé
formálódásukat, keringésüket.
Érdemes idéznünk a fiatal művész önelemző bevezető gondolataiból: „A saját
Univerzumon keresztül fókuszálok a világra, érzékelem és érzékeltetem a
»valóságot«. Saját létem felismerése, lényem megtalálása, lényegének
emocionális feltalálása a cél. (…) A ráció (az előttem feltáruló látvány) és az
irányított automatizmus (a felszínre törő lény) megnyilvánulásainak
kapcsolatából, együttes hatásaiból születnek képeim. Az individuum kitöréséről
a zárt formákból, a testből; a fizikális és a lelki lét párharcáról, az »álom«
és a »valóság« kapcsolatáról szólnak munkáim. Tartalmukat a saját belső
létezésem viszonyai, az anyag és a formák folytonos alakulása, a tárgyiasult
valóság leképezései alkotják.”
Bartusnak azonban nemcsak a valóságrészletek az inspirációs forrásai, de
maga a művészet is, amely egy kimeríthetetlen, ámde speciális
megnyilatkozásaiban énjére megszólító erővel ható tárház. Éveken át szorgalmasan
gyűjtötte, jegyezgette a rá fátumszerű súllyal nehezedő irodalmi, színházi és
filmművészeti alkotások lényegi történéseit, esszenciális mozzanatait. „Olyan
műveket választottam példaként, amelyek a lét értelmét, az élet és a halál
összefüggéseit boncolgatják” – írja dolgozatának filozofáló fejezetében.
Igen figyelemreméltó, hogy Bartusnak ezen nézetei igencsak gyökeret
eresztettek annak az André Malraux-nak a világába, akinél az élmény
tárgyiasítása, művé transzponálása, épp olyan fontosságú, mint a művészettel
való érzelmi és bölcseleti együttélés és azonosulás. Ugyanakkor „az Istentől
megfosztott világban a végzet, a halál ellen Malraux a művészetben talál
támaszt”, szerinte a művészet, illetve a művészi alkotómunka a halál ellen
vívott harc leghatékonyabb eszköze.” – írja Németh Lajos Az obszidián
fej című Malraux-opus előszavában. Malraux Képzeletbeli Múzeumában tehát
a metamorfózis a művek létezési módja; a fotó,
a fényképezés e metamorfózis legfőbb segítője; a képzelet a
szakralitása, a csodája és a hite; a megnevezés és formaadás a
dolgok birtokba vétele és mágiája, azaz a fölébe kerülés eszköze, mondhatni
a „Maszk” meglelése, vagyis az ártó szellemek elleni fegyver,
a pajzs megszerzése.
Mindenesetre Bartus Ferenc szellemi és gyakorlati értelemben is remekül
felépítette a szemlélődés és a cselekvés két végpontján álló, már-már
tautologikus, mindig önmagára mutató, önmagába visszatérő, egymásba és
egymásból folyó varázslatosan szuggesztív – nem tudok jobb szót kitalálni –
fluid és szolárikus természetű művészetét.
Nála a fényképezés és a festés – legyen az önarcképkészítés, akcióesemény,
performansz vagy más alkotótevékenység dokumentálása, a negatív vagy pozitív
felvétel fotópapírra vagy emulziós vászonra történő felnagyítása, előhívása,
fixálása és lemezre kasírozása, valamint felületének többszörös átalakítása,
olykor egészen az eredeti kép eltűntetéséig – egymást inspiráló, egymást segítő
invenciózus műveletsorokat feltételez.
Valami túlviláginak, valami isteninek, valami érzelemnek, valami
megfoghatatlannak, valami megfoghatónak a sejtetése, maga az asszociációs
sorokon elinduló sejtelmesség, a konkrétság és a véletlenszerűség, a
racionalitás és az irracionalitás, az elmúlás és a jelen idejűség, a formaadás
és a formátlanság, a síkszerűség és a színmélység, a színminőségek
szokatlansága, az idő és a tér adják ezeknek a műveknek a sajátosságait.
Pszichologizáló képek ezek. Nagy lelki utazások az „Én” Univerzumában.
„Felszíni fejtések” – ahogy a művész fogalmazza címadásában.
Milyen találó kifejezés ez is. Majdhogynem értelmetlen, ellentmondásos és
logikátlan állítás, mégis igaz, merthogy az alkotó nem tesz mást, mint formaadó
és formatagadó felszíni színgomolygásokat, alakokat és alaktalanságokat hoz
létre szakadatlanul – a megjelenő felszíneken járva és a múló felszínek
mélyéből fakasztva, keverve-kavarva.
Emitt színolvadékonyság és színbársonyosság, amott színkeménység és
színszárazság.
Emitt gomolygó színperspektívák és áttűnő színtranszparenciák, amott
irreális színvalóságok és tudattágító színképtelenségek.
És szinte mindenütt a festészet örök jelenének tiszteletteljes káprázata; a
kép felé forduló személyes ima szentségesnek mondható áhítata és csodája.
Mert valóban idevágó „analóg gondolat Malraux-é, a művészetre
vonatkoztatva: »Egykor, úgy próbáltam megfejteni a művészet idejének jellegét,
hogy azoknak a szenteknek idejéhez hasonlítottam, akikhez a hívők imádkoznak. A
hívő számára ugyanis a szent a jelenben létezik, amely örök élete következtében
adatott néki, s amelyben az ima elhangzik. De életrajza következtében a szent
egyszersmind a történelmi időnek is része, Szent Ferenc nem a múlt évszázadban
élt, s nem is az apostolok korában. Végül a kronológiai időben, az élő emberek
idejében is él. A művet úgy „aktualizálja” a csodálat, mint az ima a szentet.”
Így épül Bartus Ferenc Képzeletbeli Múzeuma és így a miénk is,
most már vele egyetemben…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése