Inkarnáció
ezüstben
Van valahol a bolygón egy szobrásziskola. A tanoncok élő modellek alapján mintáznak szobrokat. Gipszhéjak születnek az eleven test mintájára, jobbára valósághű méretben. A tanulók feladatot teljesítenek. Fejet, kezet, lábat, csípőt mintáznak, gesztusokat ábrázolnak; lemásolják az élőről a formát. A gipszek a műteremben ácsorognak, a mester véleményt mond, a gipszek értéke ennyi. Elévülnek, raktárba kerülnek vagy egyenesen a hátsó udvarba - bezúzni őket se akarat, se eszcájg. Hátha jók lesznek még valamire, talán lehetne rajtuk demonstrálni. Aztán valaki kipakolja őket a hátsó udvarból a kertbe. Szándékom sincs, hogy az okait nyomozzam. Csak láttam én is, mint mindenki, aki a kertben megfordult, ahogy a falak mellett ácsorognak, kicsit roncsoltan, megviselten, mégis épen - legalább is így, együtt, mintha. A calais-i burzsoák vázlatai se lehettek volna esendőbbek egy századvégi párizsi lomizáson.
Fotózzák
őket. Fotózzuk őket. Csoportkép, portré, kistotál. Nem tudom, hány kép készült
a gipszekről az idők során, nekem 34 van. Szobrot fotózni hálás feladat
túristák és amatőrök számára. A szobor nem mozdul el, körbe járható, lehet
pozíciót választani, blendét, mélységélességet állítani - életet lehelni a
kőbe, bronzba, fába. Lehet magunkat próbára tenni, vajon képesek vagyunk-e
teret alkotni a síkban, mozgást vinni a mozdulatlanba. Kockázat nélkül. Hát még
ha a szobor sérült! - ha nyomot hagyott rajta az idő; mohák, zúzmók, füvek,
bogarak költöztek a repedéseibe. Akkor már a textúra is izgalmas lesz. Mint
ezeken az esendő stúdiumokon. Melyek a fényképeken - a rend szerint - már nem
másolatok, hanem modellek. Tudatunk paradoxona: a holt, az élettelen minden
átiratban, minden megjelenítésben életre kel. Inkarnálódik.
Van
egy festőművész, aki látta, a maga idejében, a 'kitett' munkákat a kertben, és
nézte a róluk készült fényképeket is. Van egy festőművész, aki fotókat fest. Nem
fotókról készít festményeket, hanem a fotográfiát a festészet bázisaként
használja. Elkéri a képeket a roncsszobrokról és ---
---
és válogat, keres. A képkockákat magában felnagyítja, kitágítja, s belép az
imaginárius térbe. Tárgyakként - az érdeklődésen túl - nem volt sok köze
hozzájuk. De itt, ebben a maga teremtette zónában közel vannak hozzá az alakok.
Köze van hozzájuk, ez nyilvánvaló. Ám hogy miben, miért és mennyire - az még
nem elég világos. Nem evidens. Nem kézenfekvő. Újra kell alkotnia őket, hogy
ennek a tétova bolyongásnak célja legyen, és oka az ott létének.
Újra
alkotni pedig úgy lehet, ha a művész eszközöket használ. Profán, evilági,
közönséges eszközöket. Hordozót választ, például fotópapírt. Vetítőgépet, hogy
a papírt meg tudja világítani. Vegyszereket, hogy a megvilágított papíron a rá
vetített képet elő tudja hívni. És ecseteket. Mert festőművész.
És
mert hatalmas méretű fotópapírt használ, és nincsen akkora méretű tál, amelyben
az elférne. Tehát belemártja az ecsetet a hívóba és mintha festékkel festene,
úgy mozgatja a felületen. Negatív festés - nem felhordja az anyagot a
hordozóra, hanem előcsalja a matériából. Meglehet, pontosan emlékszik a
vetített kép elemeire, melyek most láthatatlanok. De inkább pontatlanul. A
festő keres az instrumentumával. Amit talál, az megerősíti a keresésben.
Folytatja, akkurátusan, egyszersmind összevetve a már láthatót a még
láthatatlannal, amely terrénumok csak a tudatában léteznek. Akarva-akaratlan
választ: mit hívjon még elő, és mit hagyjon el; mi maradjon örökre rejtve az
anyagban, mint elhalt lehetőség, föltáratlan terület, világra nem segített
létező. És mert festőművész teszi mindezt, a láthatóvá alakított képen
árnyalatok, kiemelések, rétegek, átfedések, felsejlő részletek és
túlhangsúlyozott foltok bonyolult rendszere alakul ki.
Egy
kép, ami valamiről készült, ami volt;
egy
képről készült kép, ami eltűnt az anyag síkjának mélyén;
egy
kép, ami megszületett, előtűnt ebből a síkból, a semmi mélyéről,
de
ami nem az a kép, ami valamiről készült, ami volt...
S
mindez negatívban. Pontosabban: pozitív hatású negatívban. Negatív érzetű
pozitívban. Áttűnésben. Örökös metamorfózisban. Mindig a határon, folyton
alakulóban. Valamiből valamivé, valakiből valamivé, valamiből valakivé.
Inkarnáció közben.
itt
nem horpad be a halánték
határainknak
vérnyoma nincs
ide
kergültünk kénytelenül
ezt
megalkottuk eszményien
itt
hahotázunk a vérünk
tábortüzénél,
itt lerogyunk
ezüst-arcunk
fájt már a csókra
ezüst-kezünk
cédrus-pohárra
kikalapált
alakunk fájt már
lenvirág-ingért,
s ideje jött
ideje
a hömbölyödésnek
égő
cukor és pörkölt dió
aromájának
Az
idézet Nagy László Inkarnáció ezüstben
című verséből való. S az idézésnek nem oka, hogy a költő e vers születése
környékén a párizsi Magyar Műhely sokszor közölt és többszörösen hivatkozott
szerzője volt - ez csupán érdekesség lehetne egy magát ostobán polarizáló
világban. Nem is az ezüst, a nyilvánvaló fotó-allúziókkal, de még önmagában az
inkarnáció sem. Sokkal inkább, hogy Bartus Ferenc festészetén át- meg áttűnik
ez a vérnyoma nincs-világ, ez a megalkotott eszményiség - és a hiányt,
az űrt, a veszteséget kitöltő fájdalom. De legkivált azért, mert mégis.
Mert Bartus művészetében, de egész emberi valójában is örökös ideje van a
hömbölyödésnek. Az áramlásnak és a kitöltődésnek. A teljesedésnek.
Incarnatio humana.
Az
ember által megragadható létezés: a megtestesülés határa. Nevezzük művészetnek.
Magyar
Műhely Galéria, 2018. október 17.
Mányoki Endre
Mányoki Endre
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése